Buurtcoördinator Ali Jebbar


‘Poelenburg is aan het veranderen’        

Mensen zijn meer betrokken

Het verschil tussen Poelenburg 2012 en Poelenburg 2019 is groot, volgens buurtcoördinator Ali Jebbar. Het hele jaar 2012 werkte hij hier als medewerker sociaal beheer. Na 6 jaar in de Bijlmer gewerkt te hebben, is hij terug. “Mensen zijn nu veel meer betrokken bij hun buurt.” Dat is wat hem het meeste opvalt. “Ze zijn veel actiever geworden. En ze melden problemen.”

Vervuiling is een groot probleem

Vervuiling is volgens Ali nog wel een probleem. “Dat zie je vooral in boxgangen en trappenhuizen. Daar zitten jongeren te chillen en die laten van alles achter: peuken, etensresten, blikjes. Als Rochdale doen we veel tegen de vervuiling. Elk wooncomplex heeft een eigen schoonmaakprogramma. Krijgen we toch een melding van viezigheid? Dan geven we direct een extra opdracht aan een schoonmaakbedrijf.”

We prikken wekelijks samen 

Bewoners steken ook zelf de handen uit de mouwen. Met wekelijkse prikacties bijvoorbeeld. Ali: “Samen met medewerkers van de gemeente Zaanstad, het Sociaal Wijkteam, Rochdale en andere woningcorporaties prikken bewoners elke maandagmiddag vuil van straat. De eerste week zijn we bij de Zuidervaart begonnen en elke week schuiven we een stukje naar het noorden.”

Bijna alle complexen zijn grondig opgeknapt

Eind 2019 hangen in alle Rochdale-complexen in Poelenberg camera’s. “Bewoners hebben daar zelf om gevraagd”, zegt Ali. “De camera’s hangen in de algemene ruimtes zoals entrees, liften en boxgangen. Hopelijk helpt het cameratoezicht om de criminaliteit en vervuiling tegen te gaan en de leefbaarheid te verbeteren.

Bijna alle Rochdale-complexen in Poelenburg zijn de afgelopen jaren grondig opgeknapt. Nu is alleen de Spaghettiflat aan de Clusiusstraat en Poelenburg nog aan de beurt. “In afwachting van sloop-nieuwbouw zijn alle onderhoudsklachten opgepakt. In de zomer van 2019 zijn een vakman en bewonersadviseur bij alle bewoners van de flat langs geweest om hun klachten te noteren.”

We ondersteunen ideeën van bewoners

Poelenburg is een groene wijk met veel ruimte. Toch spelen er nogal wat problemen. Daarom heeft de gemeenteraad in februari 2017 het Actieplan Poelenburg Peldersveld vastgesteld. Daar zijn bewoners nauw bij betrokken geweest. Het actieplan gaat over taal, opvoeding en onderwijs, armoede en participatie, jongeren, vuil, diversiteit in de wijk en criminaliteit.

“Rochdale ondersteunt graag ideeën van bewoners”, aldus Ali. “Zo wilden bewoners uit een flat aan de Dodonaeusstraat graag af en toe bijeenkomsten organiseren. We hebben hiervoor tijdelijk een ruimte beschikbaar gesteld. Daar hebben ze onder andere na het Suikerfeest een gezellige middag georganiseerd met thee, limonade en koekjes.”

Actieve buurtteams

Om buurtbewoners het zo makkelijk mogelijk te maken, heeft Ali’s collega Mustapha El Achiri vier keer per week spreekuur aan de Suringarstraat. De wijkbeheerder gaat direct aan de slag met klachten en overlastmeldingen. “Op klachten en overlastmeldingen reageren we hoe dan ook meteen. Als het nodig is werken we samen met de GGD, het Sociaal Wijkteam of de politie.”

In Poelenburg zijn een aantal Buurtteams actief. Dat zijn bewoners die met zijn tweeën een paar keer per week ’s avonds door de wijk lopen. Ze kijken in boxgangen, trappenhuizen, liften en op galerijen of alles in orde is. “Mankementen en andere opvallende zaken geven ze door aan wijkbeheerder Mustapha”, vertelt Ali. “Die zorgt dat het gemaakt wordt.”

Veel plannen om een mooie wijk te maken

Ali heeft een aantal plannen bedacht voor 2020. “Ik wil boxgangen opknappen, bijvoorbeeld met betere verlichting. Om het gevoel van veiligheid te vergroten. En ik heb een plannetje om iets tegen de duivenoverlast te doen. Verder wil ik graag twee extra Buurtteams die in december starten in de overige complexen in Poelenburg inzetten, extra camera’s als die nodig zijn en samen met bewoners de entrees van de zogeheten L-flats opfleuren. We wilen Poelenburg echt tot een mooie wijk maken”, besluit Ali. Ik merk dat onze inzet, die van bewoners en alle anderen effect heeft. Ik zie steeds meer tevreden bewoners. We krijgen zelfs complimenten. Bewoners voelen zich weer serieus genomen.”